donderdag 17 oktober 2013

30 jarige uitnodiging.

In november word ik er 30.
Bijna niet te geloven en eindelijk heb ik me erbij neergelegd.
Want zo een speciale leeftijd betekent immers feesten.

Aangezien ik niet zo een persoon ben die graag grote feesten heeft, nam ik het besluit om hele goeie vriendinnen (neen de mannen mogen niet mee) uit te nodigen.

Voor wat?
Wachten tot november.

Wat ik wel al wil tonen, zijn mijn zelf ontworpen uitnodigingen. Ze zijn immers genaaid.

De handleiding om deze zelf te maken en natuurlijk het eindresultaat zet ik er voor het gemak even bij.

1.) Neem eens wat restjes stof uit je kast ...


2.) Teken het patroon uit.
     Ik tekende hiervoor een rechthoek van 45 cm op 18cm en verdeelde die in drie delen. Van het      
     derde deel nam ik het midden van 18 en maakte ik een driehoek naar dit punt. Uiteindelijk krijg je 
     dan dit. Een beeld zegt immers meer dan woorden. (ik tekende hier nog geen naadwaarde bij)
     Daarbij tekende ik met de passer nog een cirkel met diameter 12cm. (pas deze aan naargelang de 
     grootte van je envelop en neem hiervoor geen naadwaarde aangezien je de cirkel gewoon vastzet
     op de stof met vliesofix en dan zigzagt.)



3.) Knip alles uit. De cirkel uit wit katoen (anders kan je er niet op schrijven) en uit vliesofix. De
     envelop uit de stof (2 keer en reken 1cm naadwaarde) en uit wattine.




4.) Strijk de stofcirkel op de vliesofix. Trek daarna het papier van de cirkel en strijk de klevende kant
     op de rechte kant van één van de enveloppedelen. Zorg dat de cirkel in het middelste deel ligt.



5.) Naai de cirkel nog eens vast aan de hand van een zigzagsteek.



 
 
6.) Leg de rechte kanten op elkaar en speld vast. Stik door op 1cm van de rand en laat hierbij ruimte
     voor een keergat.
 




 7.) Knip de hoekjes af en knip de randen met een kartelschaar. Keer om en duw de hoekjes uit.





8.) Stop je wattine (best dunne hiervoor gebruiken of anders de dikkere wattine wat plat strijken) erin
    en sluit het keergat. (handmatig of machinaal, ik koos voor het laatste)




9.) Stik de plooilijnen door, plaats je kamsnap en je envelop is klaar.









Op de grote witte cirkel kan je nu met textielstift je uitnodiging schrijven.

Benodigdheden:
- restjes stof
- een lap wit katoen (niet te dun, anders kan je er niet op schrijven)
- vliesofix
- wattine
- kamsnaps
- de normale naaibenodigdheden zoals patroonpapier, schaar, naaigaren, naaimachine, enz ...

 
Tips & tricks

- Je kan de wattine vervangen door gewone versteviging.
- Je kan de naam op de voorkant flocken om het persoonlijker te maken.
- In plaats van kamsnaps kan je werken met een knoop, gewone drukknopen, velcro, enz...
- Je kan je tekst reeds op voorhand op je katoencirkel plaatsen aan de hand van transferpapier.

Nuttige info
 

- De tang met kamsnaps werden online besteld door een vriendin van mij en hiervoor betaalde ik een
  20 euro voor.
- De uiltjes stof en de geruite stof = www.stoffenspektakel.be
  De vlinderstof, vogeltjesstof en bloemenstof = In den beer, Deerlijksesteenweg 37 in Harelbeke.
  De blauwe stof is een restje van mijn meter.
- De Wattine = In den beer, Deerlijksesteenweg 37 in Harelbeke.
- Vliesofix = www.stoffenspektakel.be


Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen